DebattYtringsfrihet

Scenenekt fra anonyme aktører og feige utleiere

Den 28. november skulle det vært et åpent møte i Oslo. Temaet var den historiske utviklinga innen internasjonale jødiske miljøer siden cirka 1900, og hvordan ledere der bidro avgjørende til opprettinga av staten Israel i 1948. Temaet er særlig aktuelt på bakgrunn av hvordan Israel som stat og samfunn seinere har utviklet seg, og hvilke konsekvenser dette har hatt og har for det palestinske folket og situasjonen i Midt-Østen. Tittelen var «Den jødiske lobbyen – frå borgarrettar til etnokrati». Foredragsholder var Hans Olav Brendberg, som er en av de aller mest kunnskapsrike om dette i Norge. Det var også avtalt innlegg fra «opponenter». Møtet ble kunngjort i god tid via Facebook.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirken er, skolen hva skolen er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.