Gjestespill

Den gule tømra midt i Oslo-byen

VELKOMMEN: Til Sagene. FOTO: ANNE HYTTA VELKOMMEN: Til Sagene. FOTO: ANNE HYTTA

I 15 år har jeg hatt øvingsrom i Biermannsgården på Sagene i Oslo. Onsdag i forrige uke var en gledens dag for alle som er glade i denne gamle gården, for da offentliggjorde Sparebankstiftelsen tildeling på 7,8 millioner kroner til oppussing av den gamle panelkledte tømra fra 1700-tallet midt i hovedstaden. Alle som passerer Biermannsgården ser at det vil komme godt til nytte.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Kommentar

Se til Sverige

I «Artistundersøkelsen 2024» uttrykte flere utøvere frustrasjon over at det i dag er vanskelig å leve av musikken – både fra «platesalg» og live. Den nye musikkøkonomien får sin del av skylda, men det er flere sider ved dette forholdet. Det finnes klart en hel del villfarelse der ute når det gjelder strømmeøkonomien og hvorfor utbetalingene for de fleste er så beskjedne - blant annet myten om at plateselskapene nå stikker av med en enda større «cut» av kaka. Forskjellen er at kaka til fordeling er blitt dramatisk mindre enn i cd-alderen. Lokalt kan avregningene kontrolleres. Imidlertid – hva som har skjedd i de tidligere leddene på plattformene frem til avregningen lander i Norge, er fortsatt et stort «sort hull» for de fleste. Også for selskapene.

Reportasje

Tutl og kjør

På Færøyene er det fellesskapet og egenarten som driver musikken videre og ut i verden.

Intervju

Sann tale

Snart tretti år etter duoen skylte inn med en av bergensbølgene, er Röyksopp fortsatt ikke helt kunstnere.