Teater

Lærestykke

«Mor Courage» lykkes med å sette krigen og menneskelige grusomheter i sentrum.

ALENE: Laila Goody spiller det meste fra scenen, mens de andre skuespillerne befinner seg ofte rundt i salen.FOTO: ØYVIND EIDE, NATIONALTHEATRET ALENE: Laila Goody spiller det meste fra scenen, mens de andre skuespillerne befinner seg ofte rundt i salen.FOTO: ØYVIND EIDE, NATIONALTHEATRET

Nationaltheatret.

Premiere 25. september.

Av: Bertolt Brecht.

Oversatt av: Øyvind Berg.

Regissør: Runar Hodne.

Dramaturg: Hege Randi Tørresen.

Musikk: Paul Dessau.

Med: Laila Goody, Jacob Jensen, Jonas Hoff Oftebro, Helene Naustdal Bergsholm, Erland Bakker, Anders Mordal, Jan Sælid, Mariann Hole og Bernhard Arnø.

Det er en klisjé å legge Brechts «Mor Courage» til en cabaret, tenker jeg mens jeg finner plassen min blant cabaretbordene med små røde lamper på Nationaltheatrets amfiscene. Må man minne publikum på weimarrepublikken og dens besnærende estetikk inkludert løfter om fall og sivilisasjonskrig når man gjør Bertolt Brecht på teater i dag? Alt dette rekker jeg å tenke før det også går opp for meg at jeg, til tross for følelsen av repetisjon, aldri har sett Brecht gjort på denne måten. Estetikken oppleves insisterende og belærende, men på grunn av sin gjennomførte form, bidrar den også til forståelsen av både Brechts teater og krigens grusomheter.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Dans

Dandyism

Patrick Zizas «Dandyism» reduserer kongolesisk kultur til useriøst klovneri.

Teater

Hamlet

At Mads Ousdal er dyktig, gjør ikke «Hamlet» for én skuespiller til godt teater.

Teater

Hvis byen lyser

«Hvis byen lyser» freistar å fange Stavangers sjel, men fangar først og fremst det lokale publikummets attkjenning.