IdéerIdeer

Hvitheten i rommet

Sara Ahmed er den feministiske gledesdreperen som bryter illusjonen om harmoni ved å påpeke undertrykkelsen majoriteten ikke ser.

© Illustrasjon: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com © Illustrasjon: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com

Sara Ahmeds forfatterskap analyserer hvordan sexisme og rasisme er kodet inn i våre følelsesregistre, og belyser noen av samtidens mest intense politiske konflikter om hvilke forståelsesrammer som skal gjelde i spørsmål om kjønn, rase og migrasjon. Nå kommer tre av hennes mest innflytelsesrike essays ut på norsk, oversatt av Lene Auestad. De belyser hvorfor minoriteter oppfattes som en trussel, hvorfor visse type rom føles så hvite og hvorfor det å si ifra om urett kan gjøre varsleren til problemet. Hun finner svar i begrepene om affektive økonomier, hvite rom og den feministiske gledesdreperen (feminist killjoy).

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Kultur

Erik Rudeng liker å få ting gjort. Da reha­bi­li­te­ringen av Natio­nal­theatret gikk for sakte, rykket han inn.

Kina og usa

Den anerkjente analy­ti­keren Bård Nikolas Vik Steen advarer i en ny bok om at Kinas framvekst er en utfordring for hele Vesten.

Essay

Flannery O’Connors bråkete univers er fylt av blinde og døve, falske profetar og struttande påfuglar.