Kode i Bergen belyser Paul Cézanne-kunstens forhold til Norge.

Fra hånd til hånd

PÅ REISE: De kjente Cézanne-maleriene «Kortspillerne» (1892–1896) og «Stilleben med Cupido» (1894) har begge vært i norsk eie tidligere. Nå vises de i Bergen.FOTO: THE COURTAULD GALLERY, KODE Richard

«Vår alles far», kalte Henri Matisse ham, mens Claude Monet utropte ham til «den største av oss alle». Franskmennenes samtidige norske kollega Erik Werenskiold formulerte seg like uforbeholdent: «Jeg er ikke et øieblik i tvil om at jeg sætter Cézanne høiest av alle moderne kunstnere – han er den største nord for Alperne siden Rembrandt, og den eneste som vækker samme følelse hos mig som denne.» Typisk nok falt nordmannens ord om Paul Cézanne (1839–1906) etter at franskmannen var død. Først mot slutten av livet ble Cézanne oppvurdert og tildelt den rollen som toneangivende postimpresjonist som han siden har beholdt.

Kultur