DebattVelferdsprofitt

«Ekspert­ut­valg»?

Torbjørn Furulund, bransjedirektør for helse og velferd i NHO Service og Handel påsto i et innlegg (18. august) at overskuddet hos (de private velferds-) bedriftene er på moderate 5,3 prosent. De 5,3 prosentene er imidlertid driftsmarginen, ikke avkastningen på egenkapitalen, som er det bedriftsøkonomiske målet for profitt. Jeg ba så Furulund (21. august) om å begrunne hvorfor han mener det er riktig å sette driftsmarginen = overskuddet. Hans innlegg (25. august), var ikke et svar på mitt spørsmål, men en panegyrisk hyllest av flertallet i utvalget. Men et ekspertutvalg som skal utrede om det er superprofitt i den statsfinansierte private velferdssektoren, og som bruker driftsmargin som om det er det samme som profitt – fortjener ikke betegnelsen ekspertutvalg.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirkens er, skolen hva skolens er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.