1. Disse små motorkjøretøyene erstatter naturligvis ikke kantklipperne, så bråket fra disse er ikke noe argument. Mer relevant for vår problemstilling er at de små motorkjøretøyene heller ikke i nevneverdig grad erstatter bilkjøring. Ulike undersøkelser viser at de erstatter tre til 12 prosent av bilturene. Siden kjøreturer med de små motorkjøretøyene gjerne er langt kortere enn en gjennomsnittlig biltur, blir virkningen på biltrafikken mikroskopisk. De erstatter først og fremst fotturer, og i noen grad også bruk av sykkel og kollektivtransport. Dette gjør at vi får mindre mosjon, og det i et samfunn med altfor mye stillesitting fra før. De er ingen ny form for sparkesykler, som ordet «elsparkesykler» tyder på. De bør heller kalles latmannsscootere. «Vi er på vei inn i en slags inaktiv fysisk avgrunn. Dette er enda et middel til å redusere bruken av kroppen», sier treningsbloggeren Jørgine Massa Vasstrand, kjent som «Funkygine», til Aftenposten.