I juli ble Rødt intervjuet av Aftenposten om Sps plan om en AP-SP regjering som skal samarbeide med høyre. Dette etter at SP i flere år har vokst seg store på å framstille seg som den sterkeste kritikeren av regjeringa og politikk som øker forskjellene, sentraliserer, kutter i velferden, og erstatter nasjonalt forsvar i nord med avhengighet av USA. Et viktig poeng var at Ap og Sp vil skuffe velgerne og fagbevegelsen om de samarbeider til høyre og stenger Rødt ute fra forhandlingene. Vi trengs nemlig både for å få ned forskjellene, gjøre miljøpolitikken mer kraftfull og for profittfri velferd. Aftenposten valgte å fokusere på andre ting enn miljø i intervjuet, noe Eivind Trædal merkelig nok påstår beviser at vi ikke prioriterer miljøkamp. Men intervjuet handlet ikke om våre viktigste saker, men om Sps dobbeltspill. At MDG sier de er opptatt av andre ting enn miljø, som gratis tannhelse og andre tiltak for å få ned forskjellene, men lover å ikke prioritere dette i eventuelle forhandlinger, er nok en nyttig avklaring for mange velgere. Her er Rødt grunnleggende uenig: for gjør man velferd og miljø til motsetninger, taper vi begge kampene. Derfor vil vi stille tøffe krav for både å få ned forskjellene, sikre en kraftfull og rettferdig miljøpolitikk og styrke velferden. Det innebærer å øke klimamålene for å unngå katastrofale klimaendringer – Vi går inn for 70 prosent kutt innen 2030.
Tre fakta om latmannsscooterne
1. Disse små motorkjøretøyene erstatter naturligvis ikke kantklipperne, så bråket fra disse er ikke noe argument. Mer relevant for vår problemstilling er at de små motorkjøretøyene heller ikke i nevneverdig grad erstatter bilkjøring. Ulike undersøkelser viser at de erstatter tre til 12 prosent av bilturene. Siden kjøreturer med de små motorkjøretøyene gjerne er langt kortere enn en gjennomsnittlig biltur, blir virkningen på biltrafikken mikroskopisk. De erstatter først og fremst fotturer, og i noen grad også bruk av sykkel og kollektivtransport. Dette gjør at vi får mindre mosjon, og det i et samfunn med altfor mye stillesitting fra før. De er ingen ny form for sparkesykler, som ordet «elsparkesykler» tyder på. De bør heller kalles latmannsscootere. «Vi er på vei inn i en slags inaktiv fysisk avgrunn. Dette er enda et middel til å redusere bruken av kroppen», sier treningsbloggeren Jørgine Massa Vasstrand, kjent som «Funkygine», til Aftenposten.