Anmeldelse

Ubehaget i kulturen

«Gritt» unngår å bli en personifikasjon, et eksemplar, på vår tids mest smertefulle sosiale patologier.

OUTSIDER: Hovedkarakteren Gry-Jeanette, «Gritt», spilt av Birgitte Larsen, er selvrettferdig uten å skjønne det og grunnleggende sett et vanskelig menneske, som nekter å la seg sosialisere. FOTO: MER FILM OUTSIDER: Hovedkarakteren Gry-Jeanette, «Gritt», spilt av Birgitte Larsen, er selvrettferdig uten å skjønne det og grunnleggende sett et vanskelig menneske, som nekter å la seg sosialisere. FOTO: MER FILM

(Norge, 2021)

Regi og manus: Itonje Søimer Guttormsen

Med: Birgitte Larsen, Marte Wexelsen Goksøyr, Lars Øyno, Andrine Sæther

Lengde: 1 t. 48 min.

Etter å ha latt interessen for fotball ligge brakk i mange år, plukket jeg den opp igjen i løpet av pandemien (som så mange andre), og derfor har jeg siden i fjor høst fått med meg et urovekkende antall reklamefilmer på TV2. Disse er, hva estetisk uttrykk og kommersiell profil gjelder, helt like som i min barndoms reklameverden, men med ett unntak: sentimentale snutter fra store konserner som Equinor eller Telenor, hvor navnet på merkevaren leker gjemsel med tilskueren helt inntil de siste sekundene, og hvor spilletiden er fylt opp av nærbilder fra ulike norske gledesscener. Gründere in spe fra barnehage til folkehøgskoler som finner opp ting, breddeidrett, sangnumre, turistnæring eller fiske – det hele ofte ledsaget av noe som høres ut som soveromsversjoner av oppløftende stadionrock. Formålet er gjerne grønnvasking eller merkevarebygging. Det som projiseres på de konsentrerte, ambisiøse menneskene er /et skapende fellesskap/, hvor den nyliberale forestillingen om at alle er sin egen lykkes smed, liksom endelig besørges og forvaltes av den mer eller mindre statlige oljefondsrikdommen. Hvis dette er den norske samfunnsvirkelighetens speilsal anno 2021, finnes det selvfølgelig like mange livsverdener som nektes å speile seg i fellesskapet. Måten hovedkarakteren til Itonje Søimer Guttormsen i «Gritt» går rundt i verden på, er en av dem. Bevegelseskunstneren Gry-Jeanette (Birgitte Larsen), som hun heter, har kommet tilbake til moderlandet etter 17 år i utlendighet. Alle gamle venner og kolleger har tilsynelatende beveget seg videre til familie, barn og trygge kulturstipender. På plass i Oslo uten fast bosted eller fast inntekt, men med en søknad inne til vurdering hos Kulturrådet, oppfører hun seg som en stein i skoen i konsensuskulturen. Gritt er selvrettferdig uten å skjønne det, tro mot egen selvrealisering uten realitetsorientering og grunnleggende sett et /vanskelig/ menneske, som nekter å la seg sosialisere, som nekter å gi opp, en hjemløs sultekunstner med et bekreftelsesbehov som umulig kan mettes. Prosjektet hennes, «Den hvite betennelsen», er skreddersydd for identitetspolitiske jubelbrøl i det ganske land, men likevel ikke godt nok til å få støtte.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Leseliste for vår tid

Stadig større deler av samfunnet vårt blir styrt av algoritmer. Hannah Fry forsøker å vise oss hvordan vi kan vinne tilbake kontrollen.

Medier

Meta mater sin KI-modell med brukernes private meldinger. KI-forsker kaller datainn­sam­lingen «ondskaps­full».

Musikk

Rasmus Rohde fra «Verdens beste band» tror ikke folk får med seg ny barne­mu­sikk. Kultur­jour­na­listikk på barne­kul­tur er minimal, mener han.