DebattIs

Allianser med djevelen

HVA ER SANT OM SYRIA? USA støttet lenge kurdiske grupper og andre som gjorde sterk motstand mot IS, skriver Jan Borring. Her er amerikanske soldater nær al-Malikiyah i Syria. FOTO: Delil SOULEIMAN, AFP/NTB DELIL SOULEIMANHVA ER SANT OM SYRIA? USA støttet lenge kurdiske grupper og andre som gjorde sterk motstand mot IS, skriver Jan Borring. Her er amerikanske soldater nær al-Malikiyah i Syria. FOTO: Delil SOULEIMAN, AFP/NTB DELIL SOULEIMAN

Lars Birkelund går i Klassekampen 25. mai langt i å fremstille IS nærmest som et redskap for vestlige interesser. En mengde enkeltopplysninger kobles sammen til en fortelling der det – med Birkelunds ord – «er mulig å tenke seg …» både det ene og det andre – for eksempel en samlet front av USA, Nato-landene inkludert Tyrkia og USA-venner i den arabiske verden som sammen bruker IS som et våpen mot det syriske regimet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirkens er, skolen hva skolens er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.