Kunst

HUN SOM SÅ LYSET

Lillehammer Kunstmuseum vil bidra til å løfte Anna Ancher ut av kunstnerkolonien i Skagen og inn i en større modernismefortelling.

ÅNDELIG LYS: I «Solskinn i den blå stue» (1891) får lyset en både fysisk dimensjon og en nærmest religiøs dimensjon. © FOTO: SKAGENS KUNSTMUSEER ÅNDELIG LYS: I «Solskinn i den blå stue» (1891) får lyset en både fysisk dimensjon og en nærmest religiøs dimensjon. © FOTO: SKAGENS KUNSTMUSEER

Da de første kunstnerne i 1874 ankom det som siden skulle bli den ikoniske kunstnerkolonien i Skagen i Danmark, ble flere av dem innlosjert på Brøndums Hotel. Det var her vertskapets datter, vesle Anna, stiftet bekjentskap med noen av Nordens aller fremste kunstnere, og det var trolig også her at de første frøene til hennes kommende karriere ble plantet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Parkert kunst­historie

Moderna Museet lar oss mimre om 1990-tallet – og kan fort utløse en eksistensiell krise.

Bok

Against Morality

En ny bok vil befri kunsten fra moralismens grep, men introduserer egne dogmer.

Kunst

Rykker ut mot «bort­skjem­te» kunst­kol­leger

Norsk kulturliv lever i et Disneyland, mener kunstner Morten Traavik.