Kunst

I spagat mellom bygd og by

Begravelsesscenen i «Rådebank» oppretter meningsfulle forbindelser til et av de ubestridte hovedverkene i norsk kunsthistorie.

BØNDER: Oljemaleriet «En bondebegravelse» av Erik Werenskiold ble til i løpet av tre somre på Gvarv i Telemark. Ideen til motivet fikk Werenskiold i Vågå i Gudbrandsdalen under ei reise der i 1878. Børre HøstlandBØNDER: Oljemaleriet «En bondebegravelse» av Erik Werenskiold ble til i løpet av tre somre på Gvarv i Telemark. Ideen til motivet fikk Werenskiold i Vågå i Gudbrandsdalen under ei reise der i 1878. Børre Høstland

Mot slutten av den to sesonger sterke serien «Rådebank» dukker det opp en situasjon som virker kjent. Scenen fungerer som et slags punktum og åpner for et større perspektiv. En av seriens nøkkelpersoner, Sivert, har tatt livet av seg og begraves på gamlemåten, utendørs og med kisten ned i jorda. Omkring ser vi ut i et landskap så norsk som noe landskap vel tenkes kan. Vi er i Bø i Telemark, i sommerskrud og med fjellheimen glimtende i det fjerne. I forgrunnen et steingjerde som en grensegang mellom det nære, timelige og det fjerne, evige.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Reagerer på «beskje­dent» budsjett til minnes­merke

Utøykaia endte opp med en prislapp på nesten 700 millioner. Det nye minnestedet for 25. juni-­terroren skal bare koste fem millioner kroner.

Kunst

Feminist Aesthetics

Sommerutstillingen på Vigelandmuseet er deilig.

Kunst

Space Making

Astrup Fearnley Museets sommerutstilling består av abstrakte malerier som introduserer nye, hemmelighetsfulle rom.