Kunst

Varmet av sola

Sommerutstillingen på Vigelandmuseet er deilig.

FABELDYR: Sonja Ferlov Mancobas skulpturer slekter på fabeldyr og afrikanske masker. Her er «Stille vækst» (1962). Foto: Even Askildsen, KunstsiloFABELDYR: Sonja Ferlov Mancobas skulpturer slekter på fabeldyr og afrikanske masker. Her er «Stille vækst» (1962). Foto: Even Askildsen, Kunstsilo

Feminist Aesthetics

Emily Gernild og Sonja Ferlov Mancoba

Vigelandmuseet, Oslo

Står til 14. september.

Sommerutstillingen «Feminist Aesthetics» på Vigelandmuseet kler de staselige salene veldig godt. Den viser malerier av den samtidige, danske kunstneren Emily Gernild (f. 1985) og skulpturer av dansk kunsts store, modernistiske bildehogger Sonja Ferlov Mancoba (1911–1984). Til tross for tittelen, preges ikke utstillingen av voldsomt politisk engasjement og heller ikke dagens urolige nyhetsbilde. Å besøke utstillingen kjennes mer som å vandre gjennom en kunstnerisk historiebok om den høye modernismen. Her inne hersker god smak, ro og orden.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Parkert kunst­historie

Moderna Museet lar oss mimre om 1990-tallet – og kan fort utløse en eksistensiell krise.

Bok

Against Morality

En ny bok vil befri kunsten fra moralismens grep, men introduserer egne dogmer.

Kunst

Rykker ut mot «bort­skjem­te» kunst­kol­leger

Norsk kulturliv lever i et Disneyland, mener kunstner Morten Traavik.