Dagboka

Koronoia

  • Det er lite kledelig når folk med trygg jobb og hjemmekontor sutrer over korona. Når støvet har lagt seg etter pandemien vil enden på visa være at de på bunnen av den sosioøkonomiske stigen tok den verste smellen. Dødsraten er høyere blant folk med dårlig økonomi og små leiligheter. Jobbene som går tapt for alltid vil være jobbene til folk med liten formell utdannelse, som allerede baler med dårlig lønn for hardt arbeid på useriøse arbeidsvilkår. Nav advarte nylig i en større rapport om at pandemien vil øke ulikheten i Norge. De rike og ressurssterke vil lande på beina. De svake i grøfta. nn Nok om det. Her kommer sutring fra fast ansatt mann på hjemmekontor: Nå begynner det å bli nok, altså. Her i Trondheim har politikerne innført et generelt maskepåbud på offentlig sted. Det er sikkert smittevernfaglig riktig, men kjipt likevel. Å vandre rundt med maske i offentligheten er bare gøy for bankranere og introverte japanske tenåringer. Hvis jeg må feste en klam klut i ansiktet hver gang jeg må ut, blir jeg heller inne. Det er vel kanskje også poenget med påbudet. nn Så skjønner jeg at det må til, for koronaen kommer krypende fra alle kanter. Forrige uke ble et klassetrinn på skolen til dattera mi sendt i karantene. Vi slapp unna. I går fikk vi en akutt-telefon fra barnehagen til yngstedatter. Den er stengt med umiddelbar virkning, fordi det hadde vært et utbrudd. Alle i karantene. Der røyk jul med besteforeldre, med andre ord. nn Etter litt betenkning kom smittevernkontor til at bare de minste barna i barnehagen skulle i karantene. Jul med familien er redda. Berg- og dalbanen har imidlertid gitt meg full «koronoia». Herfra blir det null kontakt med medmennesker til ribba står på bordet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Dagboka

Terror

I dag er det fire år siden Zaniar Matapour skjøt og drepte flere i et terrorangrep i Oslo under feiringen av pride. Det hadde vært flott å markere dagen med å si at vi som samfunn svarte på angrepet, med en mer anstendig debatt om skeives rettigheter. Det ville vært en løgn. Heller enn at uenigheter rundt prideflagg og kjønns­identitet tas med inne­stemme, har debatten blitt mer aggressiv. Som alltid finnes det idioter og brønnpissere på alle sider, men hovedansvaret for et stadig mer hatsk debattklima ligger hos høyresida. På ytre høyre kant, som hos Document.no, dyrkes alle kontroverser rundt pride og transpersoner til det punkt at det nærmer seg en besettelse. Tidvis blir det komisk.

Nordfra

Det måtte en finnmarking til. I det 43. minutt i VM-kampen mellom Senegal og Norge klinket Marcus Holmgren Pedersen til, og jubelen eksploderte. Vi har ikke sjekket historien, men tar sjansen på å kåre Hammerfest-spilleren som den nordligste som noensinne har scoret et mål i et fotball-VM. Loppaværing og mangeårig leder i Finnmark Fotballkrets, nå skipresident, Roger Finjord har vært med på å bygge opp sporten lengst nord. Han var på stadion da Norge vant 3–2, og legger ikke skjul på at han er svært stolt. Etter scoringen snudde Finjord seg mot publikum og brølte «I know that guy». Han hadde selvsagt en spillerdrakt på seg, med nummer 16 på ryggen, samme som målscoreren. Marcus Holmgren Pedersen var reserve, men kom inn da høyreback Julian Ryerson fikk en liten skade.

Flere bo­steds­løse i Norge

Over 4197 personer var i 2025 bostedsløse. Halvparten av disse bor i Norges største byer som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Dette viser nye tall fra by-og regionforskningsinstituttet Nibr, som gjennomførte kartleggingen på oppdrag fra Husbanken. Samtidig er det færre unge enn før som ikke har et sted å bo. ©NTB.