Essay

Skraper i fortidens overflate

«Babylon Berlin» er gjennomsyret av skepsis til opphavelighet og renhet, men lodder ikke dypt i de sjåvinistiske understrømmene.

KRAKKET: Politietterforsker Gereon Rath (Volker Bruch) står tilbake, etter at panikken har tømt børsen i Berlin i 1929. «Babylon Berlin 3» handler om Weimars økonomiske sammenbrudd og filmkunstens gjennombrudd. FOTO: NRK FrÈdÈric BatierKRAKKET: Politietterforsker Gereon Rath (Volker Bruch) står tilbake, etter at panikken har tømt børsen i Berlin i 1929. «Babylon Berlin 3» handler om Weimars økonomiske sammenbrudd og filmkunstens gjennombrudd. FOTO: NRK FrÈdÈric Batier

Den tredje sesongen av «Babylon Berlin» åpner praktisk talt midt under børskrakket i oktober 1929. På innsiden av børsen i hovedstaden har det oppstått et rapsodisk, nesten George Grosz-karikert kaos, hvor løpesedler, børspapirer og krakilske finansfolk dekker både synsfeltet og enhver rømningsvei. Vår mann Gereon Rath (Volker Bruch), den traumeplagede og fortsatt ganske mystiske etterforskeren, står i papirflimmerets midte – desorientert, fremmedgjort og i fåfengt jakt etter en utvei inn i en annerledes og bedre verden. Som i de to forrige sesongene er han både på sporet av byens kriminelle underverden, underjordiske økonomiske komplotter og lumske fascister.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

Kommentar

«Vi er blitt Joe Rogan-partiet», ble det sagt etter Rødts landsmøte. De er kanskje ti år for seint ute

Ideer

En språklig begavet alliert – eller en myndig beskytter? Jakta på venstre­si­das nye idealmann er i gang.

Ideer

nnerst i Hilde Sejersteds kjel­ler­stue finnes en unik boksamling. De fleste navnene har du nok aldri hørt om.