Dagboka

Lofoten

  • Verdas lengstgåande dieselmotor står montert i MS «Lofoten», eit hurtigruteskip sjøsett i 1963 og som byrja å gå i rute langs Noregskysten året etter. Sidan har motoren i det vakre skipet gått og gått og frakta skroget frå Bergen til Kirkenes og tilbake. Nokre timar stogg i Bergen før det er dags for ein ny tur. Motoren er bygd av Aker mekaniske verkstad og er ein sjusylindra totaktsmotor frå Burmeister & Wain. I 2015 passerte han 300.000 timar, det er altså 35 år. Mange passasjerar og mykje gods kan takke den stabile motoren for at dei kom fram.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Dagboka

Trenger penger

Om alt skulle gå til null – og det gjør det jo ikke – så overlever jeg det. Jeg har foreldrene mine som støtter meg uansett», sa en Holmenkollen-født investeringsspire fra Oslo Handelsgym til NRK. Samme uke ble en 13-åring knivstukket av en jevnaldrende på Haugerud. Disse historiene blir sjelden lest sammen. Likevel har jeg hatt vanskelig for å la være. Det peker mot en ungdomsgenerasjon som ikke tar trygghet for gitt. Som vil sikre seg økonomisk frihet før det forventes av dem.

Dyrt

Forsvaret trapper kraftig opp aktiviteten i nord. Spesielt i kommuner som Bardu, Målselv og Porsanger vil antallet soldater og ansatte øke sterkt. Man skulle tro at kommunene gned seg i hendene over økt folketall og større inntekter i form av avgifter og skatt. Men nei da. Ordfører Toralf Heimdal (Sp) i Bardu er skarp i tonen når han uttaler seg til Forsvarets Forum. Ansatte i Forsvaret melder nemlig ikke flytting når de bosetter seg. De fleste har adresse på gutte- og jenterommet i østlandsområdet.

På hotell

I går ble elevundersøkelsen presentert. Den måler tilstanden blant over 440.000 elever fra 5. klasse ut videregående. De siste årene har forskere slått alarm. Alle mulige statistikker i denne og andre undersøkelser som måler hvordan unge mennesker har det, pekte i helt feil retning. Mobbetallene var steget til himmels på få år.