Dagboka

Lofoten

  • Verdas lengstgåande dieselmotor står montert i MS «Lofoten», eit hurtigruteskip sjøsett i 1963 og som byrja å gå i rute langs Noregskysten året etter. Sidan har motoren i det vakre skipet gått og gått og frakta skroget frå Bergen til Kirkenes og tilbake. Nokre timar stogg i Bergen før det er dags for ein ny tur. Motoren er bygd av Aker mekaniske verkstad og er ein sjusylindra totaktsmotor frå Burmeister & Wain. I 2015 passerte han 300.000 timar, det er altså 35 år. Mange passasjerar og mykje gods kan takke den stabile motoren for at dei kom fram.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Dagboka

Opinion

Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) mener vi er på ville veier. Denne uka var hun innom et debattmøte på Lade skole i Trondheim om skjerm og mobil for foreldre til barn som går i 1. til 7. klasse. Tung var åpen om at hun selv er mor og vet hvor vanskelig det kan være. Ingen har satt aldersgrenser for sosiale medier før for å begrense barnas eksponering for mørke algoritmer. Dette er nybrottsarbeid som tar tid, var ministerens beskjed.

Dugnad, en livsstil

I dag er det 80 år siden Norge ble fritt fra den tyske okkupasjonen under andre verdenskrig. Krigen etterlot Norge i bolignød. I løpet av krigsårene ble det knapt bygget boliger. For ikke å glemme bebyggelse og byer rundt om i landet som ble brent ned og bomba. Som følge av dette ble det igangsatt en omfattende sosial boligbygging i etterkrigsårene. Etableringen av Husbanken skulle sikre det breie lag i befolkningen et godt sted å bo. Mye av byggingen ble gjort på dugnad, og til å begynne med ble boligene tildelt dem som hadde størst behov og dem som hadde lagt ned flest dugnadstimer.

Postmester

I disse dager for 100 år siden ledet Roald Amundsen ekspedisjonen der to Dornier-Wal flybåter skulle bringe mannskapet på seks som de første til Nordpolen. Hektiske forberedelser pågikk i Ny-Ålesund nordvest på Svalbard. Mange hensyn måtte tas, blant annet til frimerkesamlere. Filatelister fra hele verden ønsket seg «North Pole Mail», etter idé fra den amerikanske millionæren Lincoln Ellsworth, han var med på ferden som navigatør og sponsor. Planen var å opprette et postkontor på Nordpolen. Det nasjonale poststyret utropte Roald Amundsen til «postmester på Nordpolen». Tre mann satt i hvert fly, og ferden endte på nesten 88 grader nord.