Fra og med januar i år skulle Kulturkirken Jakob markere tjue års jubileum som et av konsert-Oslos mest særegne spillesteder, i den gamle kirka ved Eventyrbrua over Akerselva i Oslo – som for øvrig, dagsaktuelt nok, også var arena for minst ett rent ut legendarisk illegalt rave i de femten årene som gikk mellom ordinær kirkedrift opphørte i 1985 og til Kulturkirken ble til i 2000. Av vel kjente årsaker ble jubileet mildt sagt amputert før det rakk å komme ordentlig i gang, i mars. Men forrige uke var det endelig tid for slå opp kirkas dører igjen, om enn for et begrenset antall publikummere og med etter hvert vel kjente forholdsregler på plass. Og først ut var den første av tre konserter som kom til som et håndfast resultat av Norsk kulturråds ekstraordinære søknadsrunde i våres, som skulle stimulere til nye måter å produsere og formidle kunst og kultur på under den pågående pandemien.
Transkontinentalt: Bugge Wesseltoft og Marjan Vahdat først ut i konsertserie på tvers av kontinenter.