Medier

– Alle taler, ingen lytter

Språk- og medieforsker Ida Vikøren Andersen har undersøkt retoriske strategier i nyhetsdebatter på Facebook:

KJØR DEBATT: Kommentarfeltene er borte fra de fleste norske nettaviser, men på Facebook er det fremdeles mulig å kommentere under avisartikler. Forskeren har undersøkt debatter om flyktningkrisa i 2015. FOTO: JONATHAN NACKSTRAND, AFP/NTB SCANPIX, SKJERMDUMPER FRA FACEBOOK JONATHAN NACKSTRANDKJØR DEBATT: Kommentarfeltene er borte fra de fleste norske nettaviser, men på Facebook er det fremdeles mulig å kommentere under avisartikler. Forskeren har undersøkt debatter om flyktningkrisa i 2015. FOTO: JONATHAN NACKSTRAND, AFP/NTB SCANPIX, SKJERMDUMPER FRA FACEBOOK JONATHAN NACKSTRAND

De siste årene har så godt som samtlige norske mediehus kuttet ut kommentarfeltene på egne nettsider. Men på Facebook har de samme mediehusene beholdt sine kontoer hvor leserne blir invitert til å komme med tilbakemeldinger og reaksjoner på kommentarer og nyhetssaker.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

Medier

Det gjensto bare å signere den nye tariff­av­talen, trodde Norsk Journa­listlag. Nå må de i stedet møte Virke hos Riksmek­leren.

Historie

Om noen år vil alle som selv opplevde andre ver­dens­krig, være borte. Hvordan vil fortel­lingen om krigen se ut da?

Kulturuka

Er bokbålenes tidsalder tilbake?