For 50 år siden: Da Miles Davis atter en gang endret jazzen, med et storverk som den dag i dag låter oppsiktsvekkende.

Hør på dette

SOHO, NOVEMBER 1969: På Ronnie Scott’s, under opptak for BBC-showet «Jazz Scene». Miles Davis flankert av Chick Corea bak tangentene og Dave Holland på kontrabass. FOTO: DAVID REDFERN/REDFERNS/GETTY David Redfern

Jeg hadde aldri noen suksess som klarinettist i skolekorpset, men da jeg som tenåring i 1970 hørte Miles Davis’ «Bitches Brew» var der en dyp bassklarinett i lydbildet. Med litt flaks og litt hjelp var jeg noen måneder etterpå eier av en brukt bassklarinett. Så gikk det slik det ofte går: Bassklarinetten min støvet ned. Men i 2013 fikk jeg tak i en kontaktmikrofon av en slik kvalitet at instrumentet kom til sin rett sammen med andre forsterkede instrumenter. Slik startet det Oslo-baserte Prosjekt MD, et bandprosjekt som har brukt de siste månedene på å øve inn «Bitches Brew». Albumets 50-årsdag skal markeres med konsert på Cosmopolite i Oslo, slik vi i fjor feiret at den ett år eldre Miles Davis-utgivelsen «In a Silent Way» da rundet 50.

Musikkmagasinet