Neshornet

Under ideens vælde

Skrivingen er det som betyr noe for Dag Solstad, men han blir ikke fornærmet om det ikke betyr noe for andre.

ANSIKT TIL ANSIKT: – Jeg har sett levende neshorn i Berlin, forteller neshornprisvinner Dag Solstad, som lyser opp da han får se Christine Aspelunds bronsefigur. Foto: Tom Henning BratlieANSIKT TIL ANSIKT: – Jeg har sett levende neshorn i Berlin, forteller neshornprisvinner Dag Solstad, som lyser opp da han får se Christine Aspelunds bronsefigur. Foto: Tom Henning Bratlie

Et kapittel i Klassekampens mye myteomspunne historie handler om Dag Solstads tid som partiansatt kulturredaktør i 1978, et av mange kritiske år i avisa. Anekdotene har villet ha det til at Solstad knapt hadde gjort seg kjent på kontoret i Fyrstikkalleen før han forlot det i en slik hast at frakkeskjøtene flagret bak ham.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Juli

Er det bra nok for Fosse, er det bra nok for oss.

Kulturtirsdag

Wes Anderson lagde «The Grand Budapest Hotel» i den gamle DDR-idyllen Görlitz. Nå jobber pro­vins­byen for å bli Görliwood.

Kommentar

På Nordre gravlund peker Pål Enger nese en aller siste gang.