Neshornet

Under ideens vælde

Skrivingen er det som betyr noe for Dag Solstad, men han blir ikke fornærmet om det ikke betyr noe for andre.

ANSIKT TIL ANSIKT: – Jeg har sett levende neshorn i Berlin, forteller neshornprisvinner Dag Solstad, som lyser opp da han får se Christine Aspelunds bronsefigur. Foto: Tom Henning BratlieANSIKT TIL ANSIKT: – Jeg har sett levende neshorn i Berlin, forteller neshornprisvinner Dag Solstad, som lyser opp da han får se Christine Aspelunds bronsefigur. Foto: Tom Henning Bratlie

Et kapittel i Klassekampens mye myteomspunne historie handler om Dag Solstads tid som partiansatt kulturredaktør i 1978, et av mange kritiske år i avisa. Anekdotene har villet ha det til at Solstad knapt hadde gjort seg kjent på kontoret i Fyrstikkalleen før han forlot det i en slik hast at frakkeskjøtene flagret bak ham.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Det er ikke bare musikkri­tikken som er blitt servil. Det er hele bransjen.

Musikk

Arild Rønsen og flere andre kriti­ker­ve­te­raner savner den frekke musikk­an­mel­deren

Medier

Chat GPT klarer å gjengi innhold bak beta­lingsmur. Det bekymrer DN-redaktør Magnus Aabech, som nå maner til samarbeid mellom mediene.