Regjeringen har levert en mediemelding som hører til i fortiden når de glemmer å gjøre noe med pressens største utfordring. Resultatet er å krangle om småpenger mens Google stikker av med milliarder i annonseinntekter. Det offentlige ordskiftet i Norge er heldigvis preget av et sterkt mangfold av aviser og mediehus. Samtidig er den frie og redaktørstyrte journalistikken under press. Den største utfordringen for norske mediehus i dag er fremveksten av de globale teknologigantene, som Google og Facebook. Stadig mer innhold, i form av nyheter og annen informasjon, styres gjennom disse kanalene i stedet for norske redaksjoner. Google støvsuger det norske annonsemarkedet. De ledende dagsavisene har siden 2013 mistet 2,3 milliarder kroner i annonseinntekter, ifølge Medietilsynet. Så store tap er alvorlig for redaksjonenes evne til å dekke både bredde og dybde. Frykten er at enkelte områder av samfunnet blir til hvite flekker, unntatt offentlighetens søkelys og oppmerksomhet.