Innlegget mitt i Klassekampen 27. april har fått noen reaksjoner. Noen har ment at jeg tar håpet fra de unge, at jeg skriver som en dommedagspredikant og overser tekniske nyvinninger som kan reversere naturødeleggelsen. Jeg avsluttet med å bruke samme bilde som Erland Kiøsterud i sin kronikk 17. april, fra filmatiseringen av Doktor Zhivago, av rike, vestlige voksne som fester i et rom med vinduet åpent mot gaten. Støyen utenfor, i våre dager fra demonstranter som krever stans i utplyndringen av naturen, får oss til å lukke vinduene.
Det mediemeldingen mangler
Regjeringen har levert en mediemelding som hører til i fortiden når de glemmer å gjøre noe med pressens største utfordring. Resultatet er å krangle om småpenger mens Google stikker av med milliarder i annonseinntekter. Det offentlige ordskiftet i Norge er heldigvis preget av et sterkt mangfold av aviser og mediehus. Samtidig er den frie og redaktørstyrte journalistikken under press. Den største utfordringen for norske mediehus i dag er fremveksten av de globale teknologigantene, som Google og Facebook. Stadig mer innhold, i form av nyheter og annen informasjon, styres gjennom disse kanalene i stedet for norske redaksjoner. Google støvsuger det norske annonsemarkedet. De ledende dagsavisene har siden 2013 mistet 2,3 milliarder kroner i annonseinntekter, ifølge Medietilsynet. Så store tap er alvorlig for redaksjonenes evne til å dekke både bredde og dybde. Frykten er at enkelte områder av samfunnet blir til hvite flekker, unntatt offentlighetens søkelys og oppmerksomhet.