Anmeldelse

Mellom kaos og orden

Zdenka Rusovas kunst befinner seg i et spenningsfelt mellom Norge og Sentral-Europa.

UHYGGELIG: Zdenka Rusovas deformerte former skaper en uhyggelig og sårbar atmosfære. Her hennes «Dressert hund» fra 1967. ALLE FOTO: ØYSTEIN THORVALDSEN, HOK UHYGGELIG: Zdenka Rusovas deformerte former skaper en uhyggelig og sårbar atmosfære. Her hennes «Dressert hund» fra 1967. ALLE FOTO: ØYSTEIN THORVALDSEN, HOK

Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden

Står til 28. juli, før den vises på Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand fra 7. desember.

Snart åtti år gamle Zdenka Rusova er en av sin generasjons mest anerkjente og profilerte norske grafikere. Det kresne utvalget og en sober og stringent montering av utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter understreker den indre formale og motivmessige sammenhengen i arbeider fra den tidligste fasen fram til i dag. Rusova, som vokste opp i Tsjekkoslovakia, er et glitrende eksempel på hvordan kunstnere på 1900-tallet lar erfaringer fra ulike kulturer, og impulser fra fortid og samtid, kryssbefrukte hverandre.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

Medier

Det gjensto bare å signere den nye tariff­av­talen, trodde Norsk Journa­listlag. Nå må de i stedet møte Virke hos Riksmek­leren.

Historie

Om noen år vil alle som selv opplevde andre ver­dens­krig, være borte. Hvordan vil fortel­lingen om krigen se ut da?

Kulturuka

Er bokbålenes tidsalder tilbake?