Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Zdenka Rusovas kunst befinner seg i et spenningsfelt mellom Norge og Sentral-Europa.

Mellom kaos og orden

UHYGGELIG: Zdenka Rusovas deformerte former skaper en uhyggelig og sårbar atmosfære. Her hennes «Dressert hund» fra 1967. ALLE FOTO: ØYSTEIN THORVALDSEN, HOK

Det er ikke harmoni å spore i Zdenka Rusovas grafiske verker. Snarere trer vi inn i en spaltet verden av løsrevne kropper.

Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden

Står til 28. juli, før den vises på Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand fra 7. desember.

Snart åtti år gamle Zdenka Rusova er en av sin generasjons mest anerkjente og profilerte norske grafikere. Det kresne utvalget og en sober og stringent montering av utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter understreker den indre formale og motivmessige sammenhengen i arbeider fra den tidligste fasen fram til i dag. Rusova, som vokste opp i Tsjekkoslovakia, er et glitrende eksempel på hvordan kunstnere på 1900-tallet lar erfaringer fra ulike kulturer, og impulser fra fortid og samtid, kryssbefrukte hverandre.