Oslo-skolen: I «Det store skoleeksperimentet» får vi presentert Malkenes-

Being Simon Malkenes

LÆREREN I MIDTEN: Simon Malkenes insisterer på at en skole ikke er en fabrikk. FOTO: JOHN TRYGVE TOLLEFSEN John Trygve Tollefsen

Da «Malkenes-saken» eksploderte i norske medier i april i år, handlet debatten om ytringsfrihet. Det er det gode grunner til, ettersom både Oslo-skolens system for intern konkurranse mellom videregående skoler, og sentrale Høyre-politikeres mangeårige ønske om å gjøre hovedstaden til et utstillingsvindu for sin skolepolitikk, har medført at lærere og andre ansatte på ingen måte står fritt til å ytre seg om problematiske sider ved sin arbeidsplass. «Omdømmet» til både enkeltskoler og Oslo-skolen som helhet må for enhver pris beskyttes mot forstyrrende fakta fra virkeligheten. Som Malkenes og mange andre har erfart, nytter det heller ikke å varsle internt, i et system hvor det eneste som teller, er tallene rektorene leverer oppover i hierarkiet.

Bokmagasinet