At et av historiens mest kjente teaterstykker ble ferdig i utgangspunktet, var nærmest et mirakel, skriver Finn Iunker.

Tolvskil­lings­ju­bi­leum!

DEUS-EX-EQUUS: «Vi lager ikke barneteater!» ropte regissør Aufricht til Bertolt Brecht da hesten ble foreslått skjøvet inn på scenen som en deus-ex-machina. Stykket ble en suksess og ble raskt satt opp mange steder; her fra en oppsetning i München i 1928. FOTO: NTB SCANPIX akg-images

31. august 1928 var det urpremiere på Bertolt Brecht og Kurt Weills «Tolvskillingsoperaen». Fem år senere ble stykket forbudt av nazistene, enda fem år senere ble musikken stemplet som degenerert, men «Die Dreigroschenoper», som verket heter på tysk, er utvilsomt den største teatersuksessen i Weimar-republikkens historie. I dag, nitti år senere, fremstår det som et mirakel at det overhodet ble noen premiere.

Med andre ord