Er oppskriften på å redusere klasseskillene å fjerne leksene?

Mengdetrening

AUF-leder Mani Hussaini sa til Dagbladet lørdag at han vil sløyfe leksene i norsk skole. «Lekser er en utdatert undervisningsform, som er med på å gjenskape sosiale skiller mellom folk. Når elever i norsk skole må lære seg nye deler av pensum hjemme, koker det altfor ofte ned til hvem foreldrene dine er», slår han fast. Det er absolutt mulig at det er for mye lekser og prøver i norsk skole, og hvis det er riktig som Hussaini sier, at elever får helt nytt pensum i hjemmelekse, høres det ikke så lurt ut. Er presset for stort, må mengden lekser reduseres. Men bør de fjernes helt og holdent? Det viktigste argumentet for lekser er at det i mange fag kreves mengdetrening, for eksempel i matematikk, men også i språkfag. Hvis man skal tilegne seg kunnskap, enten den er teoretisk eller praktisk, må man jobbe lenge og grundig med stoffet til man forstår, eller til teknikken sitter.

Fokus