Det har alltid vært lett å anse opera som en kunstform fjernet fra virkeligheten. Ikke kun det overdådige ved selve formen, men også institusjonen rundt: De store salene, pene klær og bestemte regler for applaus. Klart er denne oppfatningen litt parodisk, men likefremt stilles vi foran et interessant skue når Den Norske Opera & Ballett nå setter opp Alban Bergs opera «Wozzeck» (1922): Et møte mellom den dress- og kjolekledde operaverdenen og en fortelling om den ytterste menneskelige nedrighet. I spennet mellom operaformen og innholdet i «Wozzeck», operaen basert på Georg Büchners «Woyzeck», åpnes et interessant tankerom: Hvilken sosial rolle spiller stykket i dag?
Alban Bergs opera «Wozzeck», basert på George Büchners «Woyzeck», vises nå på Den Norske Opera & Ballett:
En fattig- manns opera
![](https://cdn.sanity.io/images/u4eaiudq/production/125b51a224b16a309c4c412d58796e55d390b3aa-1400x808.jpg?w=1600&q=75&auto=format)