Vokalkraft

Når Amerika hører seg selv

Episk-amerikansk: Hold på hatten, her er Julie Rhodes. © Foto: Roberto Terrones Episk-amerikansk: Hold på hatten, her er Julie Rhodes. © Foto: Roberto Terrones

Americana-musikken er et stadig ekspanderende telt, et mylder av den folkelige musikken som først ble eksponert for et stort publikum for nesten hundre år siden. En start, et populærmusikkens big bang, overlegent beskrevet i Bernard MacMahons nye dokumentarfilmserie, «American Epic», med tilhørende plateutgivelser. For tre uker siden hørte jeg den amerikanske soul/blues-sangerinnen Julie Rhodes live for første gang. Også det en skjellsettende opplevelse, da Rhodes og hennes band besøkte Norge for første gang, og på kort varsel fikk i stand en konsert på Siste Reis i Halden, kilt inn mellom annonserte stopper i Oslo og Trondheim. Etter å ha overvært intense nitti minutter med en stemme som har blitt sammenliknet med Aretha Franklin, Etta James og Janis Joplin, vandret jeg ut i sommernatten med følelsen av å ha hatt en sjelden klype-seg-i-armen-opplevelse.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Lyttepause

Jeg har et ambivalent forhold til jul. Først av alt er måneden desember krevende for en utflytta østlending bosatt på Vestlandet. Sannsynligheten for snø og sol er minimal mens sannsynligheten for striregn, gråvær og stiv kuling er stor. Måneden er også krevende for oss som på et eller annet vis legger til rette for julekonserter, julebord og juleavslutninger. Desember er tolvtimers arbeidsdager hele måneden i strekk, fylt av gjester og publikum som er glade når de kommer, men fort kan tippe over til å bli en skikkelig julegrinch før de går. Videre har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til kjøpegalskapen og syns at gavekjøret er slitsomt. Kloden vår trenger ikke at vi handler en skokk med ting ingen egentlig trenger, spesielt ikke i den tiden vi står i, der ulikhetene i samfunnet blir større og større. Når det er sagt syns jeg juletiden også er voldsomt fin, da den gir meg anledning til å lytte til musikk.

Intervju

Føler seg motar­beidet

Det peker i riktig retning for deler av platebransjen, men prøver noen å stikke kjepper i hjulene?

Konsert

Uten driv

Dirigent Stutzmann klarte ikke å løfte Oslo-filharmoniens Tsjajkovskij.