Fokus

Tidlig innsats

Mestring og modning – debattene som ikke finner hverandre.

Jeg kom til å tenke på en anekdote om tidligere Ap-topp og kringkastingssjef Einar Førde da jeg satte meg ned for å skrive denne kommentaren om det som kalles tidlig innsats i skolen. Jeg har den nok fra Frank Rossaviks underholdende biografi om Høyanger-mannen, eller fra et annet sted. I god Førde-tradisjon bør ikke slikt sjekkes. Uansett, historien går slik: Den unge Førde, lærersønn med utpregede intellektuelle evner fra tidlig alder, skal ha gledet seg til å briljere over sine medelever fra sørsida av Sognefjorden da de begynte i samme klasse på realskolen. På sørsida hadde elevene nemlig bare gått på skole annenhver dag, og nå skulle Høyanger-ungene vise seg fram. Men skuffet måtte Førde konstatere at det var lite som skilte dem, når alt kom til alt. Selv med halvparten så mange skoledager var elevene fra andre sida av fjorden omtrent like kloke.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Fokus

Alle redak­sjoner med respekt for seg selv bør forby KI-generert tekst.

Vår tids problemer krever en slag­kraf­tig historie.

Kan Hermés spille vingback?