Essay

En evig elektrisk storm

Feiring av elgitar-kunstneren: Hos Jimi Hendrix fantes magien i langt mer enn perfeksjonen, tempoet og virtuoseriet.

Klikk fram en hvilken som helst gitarsoloscene med Jimi Hendrix på Youtube. Hva ser du ut over ikonet med kulemikrofonfrisyre og opp-ned Strat? Mer presist, hva er det du ikke ser? Det du ikke ser er grensen mellom mannen og instrumentet. Gitaristen og gitaren glir ubemerket over i hverandre, blir ett. Det er en helhetlig harmoni som vedvarer selv når alt eksploderer i støy og feedback. Koreografien er intuitiv, kroppen i en slags zen-dans med gitaren. Øynene lukket, som i transe, som om sjelen befinner seg i et annet og større rom, men allikevel overveldende til stede.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Festivalrapport

Under press

Alt Dimitrij Sjostakovitsj skapte, må sees som en dans med det sovjetiske regimet, skriver Magnus Andersson.

Kommentar

Savnet: protest

Av alle vonde ting å se på, ligger synet av statsledere som smisker seg opp til Trump på pressekonferanser, veldig høyt oppe. Sjølv om det er aldri så strategisk å ikke såre Trumps krystallskjøre ego, skriker primaldyret i meg: Ta igjen! Pirk ham i brunkremen! Dra ham i hentesveisen! Men det kommer jo ingen politikere til å gjøre. Og da – kan man tenke – bør det finnes noen andre som tør å si fra. For eksempel store, amerikanske artister, som har et enormt publikum og ditto stor påvirkningsmakt. Men da må man leite med lupe. Hvor er de? Hvorfor er de så stille mens ytringsfriheten, klimapolitikken, helsesektoren, utdanningssystemet, kulturlivet, demokratiet, sivilisasjonen deres blir kjørt i grøften? Det fins et par hederlige unntak.

Intervju

En kjempe takker av

Grete Pedersen tar farvel med Det norske solistkor – og begynner ved Yale University.