EssayFestivalrapport

Under press

Alt Dimitrij Sjostakovitsj skapte, må sees som en dans med det sovjetiske regimet, skriver Magnus Andersson.

I GEWANDHAUS: Daniil Trifonov ved klaveret og Andris Nelsons er Gewandhauskapellmeister under Sjosta­kovitsj-festivalen i Leipzig. Foto: Jens GerberI GEWANDHAUS: Daniil Trifonov ved klaveret og Andris Nelsons er Gewandhauskapellmeister under Sjosta­kovitsj-festivalen i Leipzig. Foto: Jens Gerber

Schostakowitsch Festival Leipzig åpnet 15. mai med jubel og høytidelige fanfarer i Festouverture op. 96, skrevet i 1954 av den russiske komponisten Dmitrij Sjostakovitsj til 37-årsjubileet for oktoberrevolusjon i 1917.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Savnet: protest

Av alle vonde ting å se på, ligger synet av statsledere som smisker seg opp til Trump på pressekonferanser, veldig høyt oppe. Sjølv om det er aldri så strategisk å ikke såre Trumps krystallskjøre ego, skriker primaldyret i meg: Ta igjen! Pirk ham i brunkremen! Dra ham i hentesveisen! Men det kommer jo ingen politikere til å gjøre. Og da – kan man tenke – bør det finnes noen andre som tør å si fra. For eksempel store, amerikanske artister, som har et enormt publikum og ditto stor påvirkningsmakt. Men da må man leite med lupe. Hvor er de? Hvorfor er de så stille mens ytringsfriheten, klimapolitikken, helsesektoren, utdanningssystemet, kulturlivet, demokratiet, sivilisasjonen deres blir kjørt i grøften? Det fins et par hederlige unntak.

Intervju

En kjempe takker av

Grete Pedersen tar farvel med Det norske solistkor – og begynner ved Yale University.

Intervju

Elektrisk eksentrisk

Vi tenker for mekanisk om maskinene, skal man tro synth-pioneren Suzanne Ciani.