EssayVed veis ende

Levva livet

Livet, men hvordan leve det: Vitaliteten og kjærligheten til livet var en konstant rød tråd i George Michaels virke.

Sangeren: Som europeisk soulsanger var George Michael nesten helt der oppe med Dusty Springfield, skriver artikkelforfatteren. Her en opptreden på Palau Sant Jordi i Barcelona, fra 2006. Foto: AFP PHOTO/CESAR RANGEL Sangeren: Som europeisk soulsanger var George Michael nesten helt der oppe med Dusty Springfield, skriver artikkelforfatteren. Her en opptreden på Palau Sant Jordi i Barcelona, fra 2006. Foto: AFP PHOTO/CESAR RANGEL

Et sted i Kina, i et nedrustet lager et sted, står de der muligens fortsatt, den dag i dag. Seks tusen sykler produsert for den kinesiske hæren i 1985. Og nå som George Michael gikk bort i løpet av jula, kommer nok ingen noensinne til å hente dem. De tilhørte nemlig ham, samt kompisen Andrew Ridgeley. Den usannsynlige betalingen for et enda mer usannsynlig produkt. En kassett med et utvalg av de mest populære låtene til popduoen Wham! på den ene siden, og oversatte versjoner fremført av sangerinnen Cheng Fangyuan på den andre siden, utgitt av plateselskapet til det kinesiske kommunistpartiets ungdomsorganisasjon. Og med visse tilføyelser og en viss artistisk frihet for å tilpasse budskapet til den offisielle partilinjen, slik at en sang som «Wake Me Up Before You Go-Go» på mandarin også inneholdt fraser som «Menn kjemper om å være den første til å bestige fjelltoppen – Wake me up before you go-go. Kvinnene er med på samme reise og vil ikke la seg forbipasseres.»

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Midt i musikk­festen

På lørdag er det duket for Musikkfest, også kjent som Musikkens dag, i store deler av hovedstaden.

Intervju

Etter sviket

Little Simz legger ikke mye imellom på sin nye plate. Hun vil at lytteren skal høre henne i sin råeste form.

Kommentar

Appetitt for selvde­struksjon

David Bowies berømte uttalelse fra 1999, om hvordan han ser internettet som en «alien life form», ikke et verktøy, gjelder dobbelt når vi snakker om kunstig intelligens. «We’re on the cusp of something exhilirating and terrifying», sa rockens fremste kameleon ved årtusenskiftet. Ti år senere stod Bowies bransje, platebransjen, i en dyp krise. For selv om alle med blikket på framtida hadde sett det komme, tok det lang tid for plateselskapene å innse det åpenbare: internett forandret alt, og i løpet av få år gikk vi fra cd-er, via nedlastbare filer, til strømming. Bransjen var dårlig forberedt. Det førte til hva journalist og forfatter Steve Knopper kalte «platebransjens spektakulære fall i den digitale tidsalderen». I Knoppers 2009-bok «Appetite for Self-Destruction» intervjuet han hundrevis av musikkmennesker, han diskuterte bransjens grådighet, mangel på visjoner og egne evne til å havne bakpå. «The end is near», konkluderte han med den gang da.