Jubilant

Norge-Portugal

Isto é Jazz?: Sterk kopling i avantgardistiske retninger.

Hva har den 47 år gamle tyske kjempen ECM og den portugisiske 15-årsjubilanten Clean Feed til felles? Jo, de tilbyr et internasjonalt plateselskapshjem for norske jazzmusikere på jakt etter … et publikum, et ordentlig distribusjonsnettverk, en mulighet for å bli anmeldt alle de riktige stedene, og å være en del av en katalog som er eller begynner å bli imponerende. Greit nok, Clean Feed er ikke ECM ennå og blir det vel heller aldri – løsere sammensatt både visuelt og lydlig, uten Manfred Eicher og hans disipler som husprodusenter, og uten salgsdragere som Keith Jarrett og Jan Garbarek, men like fullt i front for noe av det fremste innen amerikansk og europeisk jazz/avantgarde/impro/og så videre.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Festivalrapport

Under press

Alt Dimitrij Sjostakovitsj skapte, må sees som en dans med det sovjetiske regimet, skriver Magnus Andersson.

Kommentar

Savnet: protest

Av alle vonde ting å se på, ligger synet av statsledere som smisker seg opp til Trump på pressekonferanser, veldig høyt oppe. Sjølv om det er aldri så strategisk å ikke såre Trumps krystallskjøre ego, skriker primaldyret i meg: Ta igjen! Pirk ham i brunkremen! Dra ham i hentesveisen! Men det kommer jo ingen politikere til å gjøre. Og da – kan man tenke – bør det finnes noen andre som tør å si fra. For eksempel store, amerikanske artister, som har et enormt publikum og ditto stor påvirkningsmakt. Men da må man leite med lupe. Hvor er de? Hvorfor er de så stille mens ytringsfriheten, klimapolitikken, helsesektoren, utdanningssystemet, kulturlivet, demokratiet, sivilisasjonen deres blir kjørt i grøften? Det fins et par hederlige unntak.

Intervju

En kjempe takker av

Grete Pedersen tar farvel med Det norske solistkor – og begynner ved Yale University.