Mediebransjen forbereder seg på nye kostnadskutt.

Digital framtid

Mediekonsernet Amedia, som eier brorparten av norske lokalaviser, meldte før helga om et oppsiktsvekkende godt resultat for tredje kvartal. Omsetningen går ned med 11 prosent, men driftsoverskuddet hittil i år var på hele 181 millioner kroner, en solid forbedring fra samme periode i fjor. Driftsmarginen i tredje kvartal var på ikke mindre enn 18 prosent, mer enn de fleste andre medier i Norge, inkludert VG. Årsaken til det forbedrete resultatet er et kostnadskutt på 500 millioner kroner som ble vedtatt våren 2014, og som «fortsetter å kaste glans over Amedia-sjef Are Stokstads regnskap», som Dagens Næringsliv formulerer det. Konsernsjefen varsler nye kostnadskutt, men det skal nå skje ute i hver enkelt avis, ikke som et «tungt kostnadsprogram initiert ovenfra», som Stokstad sier i avisa.

Fokus