Betimelig

  • Dag og Tid har de siste ukene trykket flere artikler om databruk i skolen. I et intervju i forrige uke slutter kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) seg til kritikerne av den enorme IKT-satsingen i norske skole. «Ingenting tyder på at auka bruk av IKT i seg sjølv gjev betre læring», sier han til Dag og Tid. Han mener det har vært en stor og naiv politisk entusiasme for informasjons- og kommunikasjonsteknologi i skolen de siste tiårene. Isaksen har på denne bakgrunn strammet inn oppdraget til Senter for IKT i utdanningen. Dette statlige organet, som med 90 millioner kroner i årlig støtte og over 60 ansatte, har vært en slags propagandasentral for å øke databruken i skolen. Det til tross for at forskningen ikke har kunnet påvise at bruk av data forbedrer læringsutbytte i andre fag. Forskningen dokumenterer derimot at tilgang til nett via pc-er og telefoner i klasserommene fører til at elever bruker mer av tida til sosiale medier, blogger og digitale spill i stedet for skolefagene.

Leder