Historikeren Hans Fredrik Dahl og Rolf Høyer ved Handelshøyskolen BI presenterte i går boka Spillet om TV 2. Da Norge fikk kommersielt fjernsyn på Tostrupkjelleren i Oslo. Boka vier stor plass til den politiske debatten om reklamefjernsyn på 1980-tallet, og hvordan byråkratene i Kulturdepartementet – anført av daværende byråsjef Roy Kristiansen – brøt den fastlåste politiske situasjonen ved å gå inn for en norsk reklamekanal, slik at ikke reklameinntektene forsvant ut av Norge, primært til Jan Stenbecks TV3.Hans Fredrik Dahl viser at det TV 2 vi fikk i 1992, likevel ble helt annerledes enn det politikerne hadde tenkt seg på 1980-tallet. Politikerne ønsket seg et desentralisert selskap, med spredt eierskap og mye lokal tv-produksjon. I stedet fikk vi et sentralisert selskap der programproduksjonen i stor grad ble satt bort til eiernes egne produksjonsselskaper.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn