Pengespillet om kommersielt fjernsyn i Norge

Historikeren Hans Fredrik Dahl og Rolf Høyer ved Handelshøyskolen BI presenterte i går boka Spillet om TV 2. Da Norge fikk kommersielt fjernsyn på Tostrupkjelleren i Oslo. Boka vier stor plass til den politiske debatten om reklamefjernsyn på 1980-tallet, og hvordan byråkratene i Kulturdepartementet – anført av daværende byråsjef Roy Kristiansen – brøt den fastlåste politiske situasjonen ved å gå inn for en norsk reklamekanal, slik at ikke reklameinntektene forsvant ut av Norge, primært til Jan Stenbecks TV3.Hans Fredrik Dahl viser at det TV 2 vi fikk i 1992, likevel ble helt annerledes enn det politikerne hadde tenkt seg på 1980-tallet. Politikerne ønsket seg et desentralisert selskap, med spredt eierskap og mye lokal tv-produksjon. I stedet fikk vi et sentralisert selskap der programproduksjonen i stor grad ble satt bort til eiernes egne produksjonsselskaper.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Gaza-krigen

Fagfor­bundet lister opp en rekke krav for å presse regjeringa til å bedre situa­sjonen i Gaza.

Krematorier

Private selskaper vil inn i markedet for kremering, men både kirka og fagbe­ve­gelsen stritter imot.

Samferdsel

Statens vegvesen planlegger å forbedre og forsterke veistrek­ninger mot Sverige og Finland for å møte Forsvaret og Natos behov.