* Flykaptein Ulf Larsstuvold og NRKs Brennpunkt-redaksjon har levert nye overbevisende opplysninger som tyder på at to britiske Harrier jagerfly var i området ved Mehamn i Finnmark da Widerøes Twin Otter-maskin styrtet i havet i 1982. 15 mennesker mistet livet. Larsstuvold mener det norske og britiske forsvaret har samarbeidet om å legge lokk på saken og at den endelige løsningen ligger i britiske arkiver. Ulykken er gransket to ganger tidligere, men begge granskingene baserte seg på at det ikke var militær trafikk i området. Tidligere major i Luftforsvaret Per Gavin, som var stasjonssjef på Luftforsvarets stasjon i Sørreisa i Troms, sa i Brennpunkt-programmet at han oppdaget to britiske Harrier-fly på vei østover. Senere fikk han telefon fra Kautokeino om at flyene fortsatt var på vei østover. I tillegg finnes det en rekke vitner på bakken som har observert fremmede jagerfly i området ulykkesdagen. Samme dag som Twin Otteren havarerte, ba en britisk Harrier-jager om nødlanding på Bardufoss flyplass. Jageren ble plassert i en hanger på en bevoktet del av flyplassen. Overfor NRK Troms, og senere blant annet i VG, har kaptein Birger Kristensen fortalt at han med selvsyn kunne observere at Harrier-jageren hadde skade på vingen og var oppskrapet i buken. En annen tidligere ansatt ved Bardufoss flystasjon har anonymt overfor NRK Nordnytt fortalt at han så en flenge i vingen der det var spor av grønnmaling. Widerøes fly var malt i hvitt og grønt. Samferdselsminister Torild Skogsholm (V) har nå bestemt at det skal nedsettes en kommisjon som skal granske Mehamn-ulykken på nytt. Det er positivt, men ikke tilfredsstillende. For å få en endelig avslutning på saken, må Stortinget nedsette granskningskommisjonen, slik lederen for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, Ågot Valle, har krevd.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn