MER SÅNT? Det kan bli lite norsk Ibsen utenlands i 2028. Her fra scenekunstkompaniet Plexus Polaires oppsetning av «Et dukkehjem», som nå turnerer internasjonalt. Foto: Thomas Lauvland Pettersen
Det ser magert ut for Ibsenåret i 2028, kunne Klassekampen melde i går: Regjeringen har ikke satt av noen egen pengepott til jubileet.
Morskompleks: Christian Convery (den unge Victor Frankenstein) saman med Mia Goth, som spelar dobbeltrolla som mora Claire og Elisabeth – kvinna den vaksne Victor elskar. Foto: Selmer Media
Frankenstein
(USA, 2025) Regi og manus: Guillermo del Toro basert på Mary Shellys roman Fantasy/ 2 t. 29 min./ Kino, Netflix frå 7. november
Ein kunne tru at (endå!) ein ny «Frankenstein» ville bli ein metafor for menneskeleg hybris i utviklinga av KI. Filmen, som har lagt klimakset i handlinga til 1857, har da også mange laboratoriescener som gjev filmskapar Guillermo del Toro høve til å eksellera i retrofuturistiske eksperiment med «menneskemaskinar». At mannen som finansierer eksperimenta er våpenfabrikant, er også svært samtidig medan koplinga mellom blod og mekanikk, liv og død er noko regissøren har vore opptatt av heilt sidan gjennombrotet med den Clive Barker-inspirerte vampyrhistoria «Cronos» (1992).
Ei reise til det ukjende: Globusar, gamle aviser, arkivfoto og eigne filmopptak blir brukt for å fortelja om arbeidaremigrasjonen frå Rjukan for 100 år sidan. Foto: Fenris Film
Et helvete uten like
(Norge/Argentina, 2025) Regi og manus: Mirko Stopar Dokumentar/ 1 t.10 m./ Vega Scene i kveld, Cinemateket Oslo 5. november
Den norsk-argentinske dokumentaristen Mirko Stopar har kasta nytt lys over både kjende og mindre kjende samband mellom Noreg og Sør-Amerika. Medan «En djevel med harpun» handlar om norsk kvalfangst i Sørishavet, presenterer «Havfruen om bord» den norsk-argentinske poeten Norah Lange, som var ein del av den litterære avantgarden i Buenos Aires på 1920-talet. Begge filmar er nydelege døme på korleis biografiske anekdotar kan opna opp historia med stor H.