Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Leder

Kinderegg for Teater-Norge

Det trenger ikke koste ti milliarder kroner og ta 18 år å rehabilitere Nationaltheatret. I går presenterte en arbeidsgruppe med tidligere teatersjef Ellen Horn i spissen et forslag til rehabilitering og utbygging av teaterbygget på Johanne Dybwads plass i Oslo. Hele forslaget skal la seg realisere på seks år og til betydelig lavere pris. Gruppa har bestått av flere prominente navn fra kultur- og byutviklingssektoren, som tidligere Fritt ord-direktør Erik Rudeng, arkitektene Eirik Collett og Peter Butenschøn, samt sivilingeniør Eilif Holte, en nestor innen kvalitetssikring av store offentlige utbygginger. Sammen med arkitektene Alexander Tunby Rosseland og Lars Haukeland i arkitektkontoret LPO har de utformet et forslag som umiddelbart framstår som et kinderegg: Det løser teaterets mest presserende behov, bygger videre på byggets arkitektoniske og historiske idé og tilfører nye kvaliteter til byrommet rundt teateret.

«Det nye forslaget er tegnet i klassisk stil.»

Utgangspunktet er arkitekt Henrik Bulls opprinnelige vinnerforslag fra slutten på 1800-tallet. Av eldre tegninger framgår det at planen opprinnelig var å bygge enda en fløy mot vest, slik at bygget får symmetri. Det nye forslaget er tegnet i klassisk stil, i tråd med Bulls originaltegninger. Løsningen åpner også for å gjøre plassen mellom Karl Johans gate og dagens teater til et vakkert byrom. I dag er det bare en bakevje. Og prisen? Anslaget er på fire milliarder, inkludert alternativ scene i de årene oppussingen tar. I og med at Statsbyggs anslag for rehabilitering uten tilleggsbygg aleine lå på tre milliarder, framstår forslaget nøkternt. Er det for godt til å være sant? Det vil bli debattert heftig framover.

Da daværende finansminister Trygve Slagsvold Vedum sa nei til teaterstabens foretrukne plan, som innebærer et underjordisk nybygg til ti milliarder på Tullinløkka, uttalte han at «vi kan ikke velge Rolls-Royce når en Volvo kan duge». Førsteamanuensis ved NMBU Erling Dokk Holm kaller i Aftenposten forslaget fra arbeidsgruppa «en Rolls-Royce til prisen av en Skoda». Mange har investert tid og prestisje i tidligere forslag. Vi håper de likevel for alvor vil vurdere det vakre og rimeligere forslaget Ellen Horns gruppe har lagt fram.