Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Album

Skreddersydd soul

Utsøkt retrolyd fra L.A. med betydelige meksikanske innslag.

Album

The Altons

Heartache in Room 14

Daptone

Plateselskapet Daptone har blitt synonymt med utsøkt innspilt oldies-soul, her med debutalbumet til en kvintett fra det levende soulmiljøet sørøst i Los Angeles. Derfra spiller de skreddersydd soulmusikk etter 1960-tallets originale mønster, som smyger seg ut av bil-høyttalerne som en mild sommerbris.

The Altons har krydret dette med allehånde latin perkusjon, som kastanjetter, maracas, bongotrommer og triangel, ved siden av nennsom marimba og vibrafon.

«Waiting» slår, nei vent, lirker an tonen. Sangerinne Adriana Flores har en stemme som nesten krever at den må barduneres fast til det mildt skvulpende kompet. «Tangled Up in You» fortsetter i like påholdent tempo, kjærlighetserklæringen kommer slettstrøkent.

«Vet hvor de kommer fra og hvor de vil»

«Perdóname», som ikke må forveksles med Demis Roussos-sangen fra 1975, er et lavmælt rop om tilgivelse, som understreker at The Altons spiller i en verden med betydelige meksikanske innslag. Det kommer også til uttrykk i «Del Cielo te Cuido», som betyr sånn cirka at noen vil holde øye med deg, fra himmelen.

Nå antyder The Altons via albumtittelen at kjærlighetssorgen skulle begrense seg bare til ett rom, nummer 14. Det stemmer ikke helt, i mine ører er det rett og slett gjennomgangstemaet tvers gjennom alle de ti sangene som utgjør plata, helt til den avsluttende, blåser-fargede «Show Your Love».

The Altons vet hvor de kommer fra og hvor de vil hen. Det innebærer å lage musikk som trykker på en svært behagelig pauseknapp.