Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Fokus

Må Krasnik gi fra seg redaktøransvaret?

Amedia, som nå blir en nordisk mediegigant, undergraver redaktøransvaret, skriver Finansavisen.

Amedia, som historisk springer ut av norsk arbeiderbevegelse, har kjøpt danske Berlingske Media, som blant annet eier Berlingske, B.T. og Weekendavisen, der Martin Krasnik er redaktør. Amedia er kjent for å utnytte «synergier» mellom avisene de eier, noe som ifølge flere saker i Finansavisen i forrige uke kan undergrave redaktøransvaret.

Først litt om bakgrunnen for oppkjøpet. Danmarks største og dominerende aviskonsern er Jyllands-Posten/Politiken, men Amedias kjøp av Berlingske Media fra belgiske DGP Media gir likevel det norske konsernet et solid fotfeste i København. Oppkjøpet markerer også at ringen er sluttet, fordi det danske mediehuset tidligere har vært på norske hender. Orkla Media overtok Berlingske Media fra Carlsberg og A.P. Møller i 2000, men Orkla-konsernet kvittet seg med mediedivisjonen seks år seinere og solgte til den kontroversielle medieinvestoren David Montgomery. Orkla skiftet da navn til Edda Media, et selskap Amedia tok kontroll over seks år seinere, men da uten Berlingske i porteføljen. Etter forrige ukes kjøp er Weekendavisen og Berlingske igjen på «fjeldabenes» hender.

Amedia kontrollerer over 107 aviser i Norge og er deleier i 64 aviser i Sverige gjennom Bonnier News Local, med en eierandel på 20 prosent. Bonnier News har nylig inngått partnerskap med NWT Media, som utgir lokalaviser i Vest-Sverige, med Nya Wermlands-Tidningen som den største. Dette samarbeidet kan få betydning også i Norge, fordi NWT er nest største eier (etter Schibsted) i Polaris, som eier store regionaviser som Adresseavisen og Fædrelandsvennen.

Amedia er et typisk lokalaviskonsern, selv om det også har nasjonale aviser som Nationen og Nettavisen. Bonnier News Local og NWT Media er også mediehus for lokalaviser. Berlingske er derimot annerledes, med bare noen få nasjonale titler og ingen lokalaviser. På spørsmål fra Nettavisens Gunnar Stavrum om denne forskjellen, svarer Amedias konsernsjef Anders Opdahl:

«En slik måte å se på det, er gammeldags papirtenkning. I dag er det ikke noen forskjell på lokale aviser, regionaviser og nasjonale aviser når det gjelder å tilfredsstille brukerbehov i en global mediekonkurranse. Amedia har en verdensledende dataløsning som fungerer i alle markeder.».

«Redaktøren har ikke kontroll over hva som står på avisas forside»

Opdahls mål er å skape et stort nordisk mediekonsern som kan markere seg sterkere i den globale konkurransen, der hjemlige aktører kjemper mot teknologigiganter om både inntekter og distribusjon. Men vil redaktørene i Weekendavisen og Berlingske la seg skalte og valte med på samme måte som redaktørene i de norske lokalavisene er nødt til?

Finansavisen har den siste uka rullet opp en sak der det kommer fram at Amedia hver dag publiserer hundrevis av artikler redaktørene ikke aner at blir vist for deres lesere, for øvrig etter at den Hegnar-eide avisa selv hadde blitt hengt ut for det samme av Pressens Faglige Utvalg (PFU). Amedia har datagenerert publisering av personaliserte artikler fra andre konsernaviser, som dukker opp uten at ansvarlig redaktør kan se dem.

PFU har en rekke ganger slått fast at redaktørstyrte medier har et selvstendig ansvar for alt som publiseres. Det går til kjernen i redaktøransvaret. I Redaktørplakaten står det for eksempel: «Redaktøren har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold.» Spørsmålet nå er om det nettopp er denne automatiserte publiseringen, som er Opdahls hemmelige våpen når han snakker om «en verdensledende dataløsning som fungerer i alle markeder»? Selv stiller jeg meg litt tvilende til om Krasnik vil akseptere at Amedias algoritmer får pepre Weekendavisens forsider med saker helt utenfor hans kontroll.