Du kan bla til neste sideBla med piltastene

I bind to av Ivo de Figueiredos Munch-­biografi står kunstnerens omskiftelige, men utbytterike forhold til Tyskland i sentrum.

Kontroll på kontinentet

Omflakkende: Edvard Munch var ikke fremmed for å dykke ned i ett og annet vannhull. Maleriet «Rundt drikkebordet» er datert 1926–1930. Foto: Munchmuseet/Wikimedia Commons

Bøker som virker i norsk offentlighet før de er kommet ut, er sjeldne. Bind to av «Stormen», Ivo de Figueiredos Edvard Munch-biografi, har imidlertid allerede ført til tidstypiske endringer. I Morgenbladet problematiserte historikeren nylig den måten Munch-maleriet «Historien», som i mellomkrigstiden var i tysk-jødisk eie, i 1939 kom samleren Rolf Stenersen i hende på – og senere Munchmuseet. Den opprinnelige eierens arvinger har for lengst kontaktet museet angående en mulig kompensasjon. Etter først å ha avvist kravet har institusjonen nå lovet at den vil opprette et etisk råd og drøfte temaet om igjen.