Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Gullgodt kammerspill

Denne lille, store perlen av et søskendrama blir bare bedre og bedre jo mer vi får se av den.

Voksne døtre: Søstrene Rachel (Natasha Lyonne), Christina (Elizabeth Olsen) og Katie (Carrie Coon) er ikke lenger så nære som de en gang var. Foto: Sam Levy/Netflix

His Three Daughters

(USA, 2024) Manus og regi: Azazel Jacobs Drama/ 1t. 41min./ Netflix

Dersom du ikke har sett noen av Azazel Jacobs’ tidligere filmer: Ta det ganske med ro. Det hadde ikke jeg heller. Ikke at han har laget så mange (og kun en liten håndfull er strømbare), men siden 2003 har den amerikanske forfatter-­regissøren operert innen den uavhengige, småskala­delen av bransjen; på intime prosjekt, med folk han kjenner. Hans forrige spillefilm var «French Exit», hvor Michelle Pfeiffer etter sigende eksellerte i rollen som en aldrende, blakk rikmannsenke fra New York med planer om å avslutte livet i Paris.

Jacobs’ nyeste film, som nå er distribuert av Netflix, forteller historien om tre svært ulike søstre som tar seg av sin døende far hjemme i barndomsleiligheten. Det har blitt en fortelling som hverken oppleves som klissete, sentimental eller anstrengt morbid. Snarere tvert om.

«Jacobs’ film er enkel og jordnær»

«His Three Daughters» er kulminasjonen av tyve års arbeid med små og smarte produksjoner, og det bærer den preg av. I tillegg til at historien fortelles uten triks og effekter, men i stedet baserer seg på et sterkt manus, glimrende skuespill og perfekt avpasset plottprogresjon, har den en – tematikken tatt i betraktning – særskilt nennsomhet. Samt en egenart som gjør at den klarer seg uten kjente og kjedelige klisjeer. I stedet er ruten handlingen tar, akkurat annerledes nok til at vi undres over hvor vi vil ende opp og hvorledes vi kommer oss dit – men ikke annerledes nok til å føles tilgjort.

Snarere er Jacobs’ film enkel og jordnær. Nevnte fravær av unødvendig staffasje – både av fysisk og fortellerteknisk art – gjør det lettere å komme innpå rollefigurene; enklere å «bli med inn» i handlingen og å engasjere med dramatikken på et emosjonelt og menneskelig nivå. De tre søstrene – spilt av Carrie Coon («Fargo»), Elizabeth Olsen («WandaVision») og Natasha Lyonne («Russian Doll») – gis akkurat nok rom til å kunne overbevise som individ, samtidig som de er tilstrekkelig tett på hverandre til at deres forskjellige personligheter skaper gnisninger innad i trioen. Samspillet mellom den sjefete storesøsteren (Coon), den forsoningsorienterte yoga-mammaen (Olsen) og den marihuanafrelste sosekoppen (Lyonne) er fantastisk.

I og med filmens beskjedne ytre handling og enkle form er det vanskelig å gå i detalj på dramaet som utspiller seg mens de tre søstrene tvinges til å ta inn over seg at deres kjære far er i ferd med å gå bort. I hvert fall uten å røpe for mye. Derfor velger jeg i stedet å simpelthen anbefale «His Three Daughters» til alle som kan ha lyst til å se et intimt, spenningsfylt, ektefølt kammerspill – hvis eneste ekstraordinære fortellertekniske grep er så godt utført at det både rettferdiggjør sin egen eksistens og vender om på vår opplevelse av filmen. I tillegg til å etterlate oss med følelsen av å ha sett noe eksepsjonelt.

Å takle bortgang og sorg er vanskelig. «His Three Daughters» viser hvordan det kan gjøres, selv med et vrient utgangspunkt – uten at det gjør den til en perfekt guide. (Virkelig ikke.) Men som film er den bortimot plettfri.