Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Mer av det samme

EU står overfor store utfordringer med lav vekst, fallende produktivitet, høye energipriser og få ledende teknologiselskaper sammenliknet med USA og Kina. Nå har den tidligere sentralbanksjefen i EU, Mario Draghi, skrevet en rapport om hva som må gjøres. Draghi ser lengselsfullt mot USA og Kinas sentralstyring og felles marked og mener svaret på Europas problemer ligger i ytterligere EU-integrering og overnasjonalitet. Europas lappeteppe av selvstendige nasjonalstater ses som en byrde og en konkurranseulempe. EU må få mer makt og større budsjetter, slik at Brussel kan peke ut «pan-europeiske» vinnere.

«Direktivmengden i EU er enorm.»

Svaret er altså mer av det samme som har brakt Europa ut i dagens uføre. Ett av de største problemene er den stadig striere strømmen av regler og forordninger næringslivet må forholde seg til. Mer enn halvparten av små og mellomstore bedrifter i EU mener regulatoriske hindringer og administrative byrder er deres største utfordring. Direktivmengden i EU vokser raskere enn i alle sammenliknbare økonomier. Årsaken til den byråkratiske tsunamien er selvfølgelig Brussels iver etter å styrke overnasjonaliteten og sikre seg makt over enhver avkrok av det europeiske samfunnslivet. I Norge ser vi for eksempel hvordan det nidkjære EU-byråkratiet blander seg inn i alt fra innleie til kommunale svømmehaller. Til sammenlikning er nasjonalstatene både mer fleksible og effektive.

Dess mer Draghi & Co drømmer om at EU skal bli en strømlinjeformet føderalstat, dess mer vil byråkratiet øke. En mer farbar vei er å ta utgangspunkt i at Europa består av nasjonalstater, med særegne fortrinn i den globale konkurransen. I stedet for å utstede stadig nye direktiver for å skape den perfekte føderalstaten bør man dyrke mangfoldigheten. Verdens ledende databrikkeselskap, ASML, er lokalisert i Nederland, mens Novo Nordisk ligger i Danmark. Andre ledende teknologiselskaper er TSMC i Taiwan og Samsung i Sør-Korea, også de med tilhørighet i mindre nasjonalstater. Det er større grunn til å studere disse eksemplene enn å dra lovgivningskverna i Brussel nok en runde. Det utopiske forsøket på å gjøre EU til en superstat skaper flere problemer enn det løser.