Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Bransje­­standard

I går var nesten 50 flyavganger med SAS innstilt, etter at 155 kabinansatte organisert i Parat og Fellesforbundet ble tatt ut i streik. De streikende krever høyere lønn og rett til ytterligere én frihelg i måneden. I dag jobber kabinansatte ofte tre av fire helger. Begynnerlønna er på 311.600 kroner i året, og deretter går de opp ett lønnstrinn annethvert år. Først etter 22 års ansiennitet er en årslønn oppe på 412.600 kroner. Det viser tariffavtalen i SAS, som Aftenposten har tilgang til. Så lav lønn har nesten ingen andre yrker i Norge. Ifølge de streikende i SAS ligger lønna i andre norske flyselskap mellom 10 og 15 prosent høyere, som fortsatt er lavt etter norsk standard. I andre yrker med lav lønn er det også ofte mulig å plusse på lønna med å jobbe skift eller overtid, men ikke i SAS. Ifølge Aftenposten får kabinansatte ikke ekstra betalt for å jobbe helg, kveld eller natt. Overtid slår først inn dersom den ansatte jobber mer enn 47,5 arbeidstimer i løpet av sju kalenderdager. Planlegging av familieliv og fritid kan heller ikke være lett: De som jobber i kabinen, får neste måneds arbeidsplan utlevert først den 15. i måneden før.

«En gang var barnearbeid en bransje­standard i gruver og på fabrikker.»

Når SAS blir bedt om å kommentere saken, svarer pressesjef Øystein Schmidt at «dette er bransjestandard». Ettersom andre flyselskap betaler noe mer, er det riktigere å si at SAS har lagt seg i bunn av denne standarden. Vi skal heller ikke glemme det usmakelige i at SAS-sjef Anko van der Werff i fjor tjente mer hver uke enn en nyansatt i kabinen tjente på et år. Men la oss likevel dvele litt ved bransjestandarder. En gang var barnearbeid en bransjestandard i gruver og på fabrikker, og slavearbeid var bransjestandard på bomullsplantasjer i Karibia og USA. Poenget med organisering og streik er å endre dårlige bransjestandarder slik at folk kan leve gode liv. Konkurransen i flybransjen er et jag mot bunnen. En bransje som er avhengig av å tyne sine ansatte slik SAS gjør, for å overleve, er det noe alvorlig galt med. Vi støtter de kabinansattes krav i streiken. Så må vi også ta politiske valg som snur utviklingen i flybransjen.