Etter at Erna Solbergs Høyre-styrte regjering liberaliserte drosjemarkedet i 2020, føyk både antall løyver og prisen på en taxitur i været. Høyre mente selv at liberaliseringen bare hadde positive effekter, til tross for advarsler fra næring og fagbevegelse. På partiets hjemmeside skriver Høyre at økt konkurranse ville skape mer valgfrihet for sjåfører, nye arbeidsplasser og mer innovasjon og fornyelse – og det uten at det ville gå utover arbeidsforhold og priser. Spol noen år fram i tid, og fasiten viser noe ganske annet. Antall løyver gikk på et par år fra 8000 til 18.000. Praiing av drosjer har blitt risikosport: En tur som tidligere ville kostet et par hundrelapper, kan i dag koste både det dobbelte og det tredobbelte. Useriøse selskaper og sjåfører uten lokalkunnskap florerer.
«Høyre synes liberaliseringen var en god idé uansett.»
Derfor er det bra at regjeringen endrer reguleringen av drosjenæringen, nå sist med innføring av makspris. Det er likevel synd at Arbeiderpartiet og Senterpartiet har brukt tre år på å bli enige med seg selv i en sak de før valget var klare på at de ville gripe fatt i. En del av problemet ligger i at regjeringen må avklare om lovendringene strider mot EØS-avtalen. Saken er et godt eksempel på hvordan felt som innlemmes i EØS-regelverket, blir unntatt nasjonal, demokratisk styring. Makspris-forslaget, som Ap lanserte før helga, er derfor lansert som en ettårig prøveordning.
Hva som skjer om regjeringen skifter farge i 2025, er ikke godt å vite. Høyre later til å synes at liberaliseringen var en god idé uansett. Den borgerlige avisa Aftenposten aksepterer prøveordningen med makspris på lederplass, men først etter å ha poengtert at Høyres begrunnelse for liberaliseringen «var god». «Hensikten med Solberg-regjeringens liberalisering var å øke konkurransen. Slik skulle kundene få bedre informasjon og lavere priser. Det har fungert – men bare delvis.» Det er åpenbart vanskelig å ta innover seg at liberaliseringen har fungert akkurat slik taxiorganisasjonene advarte om. Men den som venter på at Høyre skal innrømme at taxireformen ga økte priser og dårligere arbeidsforhold, må forberede seg på å vente lenge.