Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Godtepose for milliardærer

I dagens avis er vi med på en arbeidsdag hos bedriften Optimus på Røros. Der har 39 personer tilrettelagt arbeid, men de kunne vært flere. Etter at Nav satte tiltak for oppfølging og avklaring på anbud i 2015, må lokalt forankrede bedrifter som har drevet slik virksomhet i en årrekke, konkurrere om Nav-kontrakter med store, kommersielle selskaper. Som vi skrev i gårsdagens avis, er det de privateide gigantene som stadig oftere vinner kontraktene. De store har flere fordeler i et anbudssystem: De mestrer for det første å skrive anbud. Det handler om å svare på bestillingen på riktig måte: om å beskrive et tilbud som framstår av god kvalitet. For kvalitet teller i disse anbudsprosessene. Det dreier seg likevel ikke om observerbar kvalitet i tilbud som eksisterer, men om en vurdering av det som skisseres i anbudsdokumentet. Her ligger de kommersielles andre, store fordel: De trenger derfor ikke etablere noe tilbud før de vinner en kontrakt. Det gir dem stor fleksibilitet. Optimus på Røros, derimot, forteller at bedriften sliter med å mestre en ressurskrevende anbudsprosess.