Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Nationaltheatrets «Hvem er redd for Virginia Woolf?» kunne slått hardere, men Laila Goody og Trond Espen Seim gjør det blir ubehagelig nok.

Spille med åpne kort

Nerve: Samspillet mellom Laila Goody og Trond Espen Seim gir rom til både det sårbare og det pinlige. Foto: Erika Hebbert

Hvem er redd for Virginia Woolf

Av Edward Albee

Kanonhallen/ Nationaltheatret

Regi: Hanne Tømta Lysdesigner: Øyvind Wangensteen

Med: Laila Goody, Trond Espen Seim, John Emil Jørgensrud, Maria Ómarsdóttir Austgulen

I åpningsreplikken til August Strindbergs «Dødsdansen» spør Edgar sin kone om hun kan spille noe for ham. Seinere spør hun om han vil spille kort – ekteskapet som skal gå i hatefull oppløsning framstilles som et spill – og i et spill kan alltid noen vinne. I «Hvem er redd for Virginia Woolf?» (1962) finnes det flere paralleller til Strindberg, også der er ekteparet spillere, og det ligger en usikkerhet i hvem de spiller for.