Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kommentar

Einsam ulvetrend

Har den romantiske kunstnartypen gjenoppstått som sigmahann på Tiktok?

For nokre veker sidan erklærte ein tiåring eg kjenner at han både hadde laga ostesmørbrød og gjort leksene – heilt sjølv – før dei andre i husstanden kom heim. Så skjedde det noko uventa: Det materialiserte seg ein meme i ansiktet hans. Han snurpa inn kinna, pressa fram leppene, heva augebryna sjølvsikkert, og sa: «Sigma!» med tilgjort stemme. Før eg rakk å summe meg var dette sigma-fjeset bytta ut med eit glis og eit skuldertrekk, og han forsvann ut av rommet på jakt etter meir informerte samtalepartnarar.

Påfølgjande sonderingar indikerer at ansiktsuttrykket, og det det står for, vart født i eit mørkt hjørne av «mannosfæren» (det globale nettsamfunnet med sinte menn), for nokre år sidan. Akkurat når det kryssa den norske riksgrensa er uklart – ein NRK-artikkel frå i fjor tyder på at dei fyrste substansielle observasjonane vart gjort for eit år sidan. Sikkert er det i alle fall at #sigma i 2023 hadde 46 milliardar visningar på Tiktok.

Ei kort forklaring: I «mannosfæren» si tvilsame inndeling av menn i kategoriar som alfahannar og betahannar, er fyrstnemnde – også kjend som Chad – han som får all prestisjen og alle damene, medan betaen sit der med skjegget i den reproduktive postkassa. Sigmahannen stiller seg utanfor dette hierarkiet. Medan Chad må sole seg i glansen frå andre si anerkjenning for å vere Chad, treng ikkje sigmahannen slik stadfesting. Viss alfahannen er leiaren i flokken, er sigmahannen den einsame ulven. Som dei mange memane om han illustrerer: sigmaen gir ingenting til andre menneske, og han treng heller ingenting frå andre. Han er sterk og uavhengig. (Han lagar ostesmørbrødet sitt sjølv!)

Det er nærliggande å sjå dette i samanheng med andre trekk i tida, der unge kvinner får ha aktivismen og venstresideparti-tilhøyrsla for seg sjølv, medan unge menn abonnerer på guruar som seier korleis dei bør ta tak i eigne liv gjennom sjølvdisiplin og trening.

«Sigmahannen streifar rundt i forfattar-Noreg den dag i dag.»

For litteratur-orienterte lesarar vil det kanskje ringe andre bjøller: Den geniale, einsame kunstnarulven, særleg verksam i roma­ntikken. Han som streifa rundt i fjellet, ute av takt med byliv og korrumpert samtid, men i djup kontakt med sitt eige sjølv. Både før og seinare har ei lang rekke ­kunstnarar og forfattarar, som regel menn, fått nok av omverda si tomme romling, og heller isolert seg for å arbeide åleine.

Eit par nolevande onklar av sigmahannen streifar rundt i forfattar-Noreg den dag i dag. Alle vil ha ein bit av dei, men dei er ikkje interesserte i å bjuda på. Svenske litteraturpriskomitear må gjerne ringe, og dei kan til nøds stille opp på eigen seremoni, men vil helst tilbake til sin aude fjord så fort som råd.

Kanskje er ulven sjølv berre eit sjenert menneske som treng å skjerme seg. Det er kulturelle førestillingar rundt som er med på å løne denne typen oppførsel, og gir den tause, uavhengige mannen ei så sterk dragkraft. Korleis ville reaksjonane vere på ei kvinne som gjorde det same? Linja mellom å bli oppfatta som sterk og åleine og patetisk og åleine, er hårfin. For einsame unge i covid-generasjonen kan sigma-identiteten bli eit sjølvforsvar, og når dei i tillegg opplever at den får kraft frå gamle, underliggande mytar, blir det endå meir attraktivt å gje opp det krevjande samspelet med andre menneske. Tenk om fellesskapsorienterte mannsideal kunne få like stor appell.

Pilene peikar ikkje den vegen. Men enn så lenge skal eg helse frå ein tiårig informant – som står ein stad i utkanten av denne teksten og slår handa oppgitt mot panna – og opplyse om at medan vaksne no har oppdaga «sigmahannen» og byrja å skrive kulturhistoriske kommentarar om fenomenet, så har ungdommen allereie forkasta omgrepet, og gått over til å bruke det ironisk.